بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
(Bismillahir rohmanir rohim)
Hari-hari yang paling utama di dunia adalah sepuluh hari (pertama bulan Dzulhijjah). ” (Shahih Al-Jami’ Ash-Shaghir no. 1133). Demikianlah Nabi kita صلى الله عليه وسلم menerangkan kedudukan sepuluh hari pertama bulan Dzulhijjah. Amal-amal saleh yang bisa ditingkatkan dan dikerjakan di hari-hari yang Allah berkahi ini, tidak terbatas dengan amalan-amalan yang telah disebutkan. Melainkan pula seluruh amalan saleh secara mutlak dianjurkan untuk ditunaikan di hari-hari ini.
Rosulullah
صلى الله عليه وسلم bersabda:
ما مِن أيامٍ العمل الصّالح فيها أحبُّ إلى الله مِن هذه الأيّامِ. قالوا:
يا رسول الله، و لا الجهادُ في سبيل الله؟ قال: و لا الجهادُ في سبيل
الله! إلاّ رجلٌ خرج بنفسه و ماله فلم يرجعْ مِن ذلك بشيء
Artinya : Tidak ada hari-hari yang mana amal saleh di dalamnya lebih dicintai Allah dibandingkan hari-hari ini (sepuluh hari pertama bulan Dzulhijjah). Para sahabat bertanya, “ wahai Rasulullah, tidak pula jihad fi sabilillah? ” Beliau menjawab, “Tidak pula jihad fisabilillah, kecuali seseorang yang berjihad dengan jiwa dan hartanya lalu tidak kembali membawa apa-apa lagi. (H.R. Bukhari no. 969) Hadits di atas menunjukkan disyari’atkannya memperbanyak amal shalih secara umum pada sepuluh hari pertama Dzulhijjah. Sebagaimana juga disebutkan dalam riwayat yang lain dari Ibnu ‘Abbas radhiyallahu’anhuma
Nabi shollallahu’alaihi wa sallam bersabda:
مَا مِنْ عَمَلٍ أَزْكَى عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ وَلاَ أَعْظَمَ أَجْرًا مِنْ خَيْرٍ يَعْمَلُهُ فِي عَشْرِ الأَضْحَى
Artinya : Tidak ada satu amalan yang lebih suci di sisi Allah ‘azza wa jalla dan lebih besar pahalanya dari satu kebaikan yang dilakukan seseorang pada sepuluh hari pertama Dzulhijjah.” [H.R. Ad-Darimi dalam Sunan-nya no. 1776 dan Al-Baihaqi dalam Syu’abul Imanno. 3476, dishahihkan oleh Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahih At-Targhibno. 1248]
Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah, yaitu pada 9 Zulhijjah.
Maksudnya, doa ini paling cepat diterima atau diqabulkan oleh Allah
‘Azza wa Jalla. Sehinggakan kita diperintahkan untuk berterusan dan
mengambil berat untuk melakukan ibadah yang satu ini pada hari Arafah.
Lebih-lebih lagi untuk orang yang sedang berwukuf di Arafah.
Dari ‘Aisyah ra, dia berkata bahawa Rosulullah sholallahu 'alaihi wasallam bersabda:
مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللَّهُ فِيهِ عَبْدًا مِنَ
النَّارِ مِنْ يَوْمِ عَرَفَةَ، وَإِنَّهُ لَيَدْنُو ثُمَّ يُبَاهِى بِهِمُ
الْمَلاَئِكَةَ فَيَقُولُ: مَا أَرَادَ هَؤُلاَءِ؟
Maksudnya:
“Di antara hari yang Allah banyak membebaskan seseorang dari neraka
adalah hari Arafah. Dia akan mendekati mereka lalu Allah berbangga
dengan mereka (menunjukkan keutamaan) kepada para malaikat. Kemudian
Allah berfirman: Apa yang diinginkan oleh mereka?” [H.R. Muslim no.
1348].
Dari ‘Amr bin Syu’aib dari ayahnya dari datuknya, Rosulullah sholallahu 'alaihi wasallam bersabda,
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ
Sebaik-baik doa ialah doa yang dibaca pada hari Arafah dan sebaik-baik ucapan yang aku ucapkan serta nabi-nabi sebelumku ialah:
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Artinya : Tiada
Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah Yang Esa tiada sekutu
bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan dan bagi-Nya kepujian dan Dia berkuasa ke
atas setiap sesuatu”. [HR. Tirmizi no. 3585. “Hasan”].
Maksudnya, inilah doa yang paling cepat dipenuhi atau dikabulkan. (Lihat Tuhfatul Ahwazi, 10: 33).
Persoalannya,
apakah keutamaan doa ini hanya khusus bagi mereka yang wukuf di Arafah?
Apakah termasuk juga keistimewaan ini bagi orang yang tidak menunaikan
ibadat haji?
Ulama’ berbeza pandangan dalam masalah ini; Ada ulama’ yang mengatakan bahawa mustajabnya doa tersebut adalah umum, baik bagi yang menunaikan haji mahupun yang tidak. Ini kerana keutamaan yang ada adalah keutamaan pada hari Arafah.
قال الباجي رحمه الله: قوله: (أفضل الدعاء يوم عرفة) يعني: أكثر الذكر
بركة ، وأعظمه ثواباً ، وأقربه إجابة. ويحتمل أن يريد به الحاج خاصة ؛ لأن
معنى دعاء يوم عرفة في حقه يصح ، وبه يختص وإن وصف اليوم في الجملة بيوم
عرفة فإنه يوصف بفعل الحاج فيه ، والله أعلم . انتهى . " المنتقى شرح
الموطأ " (1 / 358 ) .
Berkata
Al-Baji rahimahullah: Makna Hadis “Sebaik-baik doa ialah doa yang
dibaca pada hari Arafah” ialah: Zikir yang paling banyak berkat, paling
besar pahala dan paling hampir dengan ijabah (diperkenan/diterima).
Pandangan
yang kedua (Ihtimal) maksudnya ialah khas untuk jemaah haji sahaja,
karena makna doa pada hari Arafah untuk mereka memang sah, dikhususkan
untuk mereka, walaupun disifatkan hari secara umumnya dengan nama Hari
Arafah. Maka ianya disifatkan dengan perbuatan jemaah haji pada hari
tersebut.
Demikian semoga bermanfaat bagi kita semua. Wallahu 'aklam bish showab.
Salam interaksi

Tidak ada komentar:
Posting Komentar