Sunday, November 25, 2012

Orang miskin perlu dibantu



Kajian Serumpun Lubai yang anda baca ini tentang orang miskin yang sesungguhnya dan yang dikehendaki oleh Islam untuk dibantu...!

Selamat membaca, semoga bermanfaat dan semoga dapat dijadikan referensi tentang kajian agama islam. Terima kasih atas kunjungan ke blog kami yang sederhana ini.

Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, "Bukanlah orang miskin itu yang berkeliling meminta-minta kepada orang banyak sehingga tertolak dari satu dua suap makanan atau satu dua biji kurma, tetapi orang miskin yang sesungguhnya dan yang dikehendaki oleh Islam untuk dibantu ialah orang yang tidak mempunyai penghasilan yang mencukupi dan yang tidak diingat orang untuk disedekahi serta tidak suka pergi meminta-minta kepada orang lain." (Bukhari - Muslim)



Dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, "Sungguh, sekiranya salah seorang dari kamu itu pergi mencari kayu dan dipikul di atas pundaknya, lebih baik daripada meminta-minta kepada orang lain, baik diberi atau ditolak." (Bukhari - Muslim) 

No comments:

Post a Comment