Friday, February 3, 2012

Buah Jering


Jering, Jengkol, Pithecollobium Jiringa, Pithecol lobium Labatum adalah tumbuhan khas di wilayah Asia Tenggara, termasuk yang digemari di Malaysia, Thailand dan Indonesia terutama di wilayah Jawa Barat yang seharinya dikonsumsi 100 ton. Tanaman Jering berupa pohon yang tingginya dapat mencapai 10-26 meter. Buahnya berupa polong berbentuk gepeng dan berbelit. Warna buahnya lembayung tua. Setelah tua, bentuk polong buahnya menjadi cembung dan di tempat yang mengandung biji ukurannya membesar. Tiap polong dapat berisi 5-7 biji. Bijinya berkulit ari tipis dan berwarna cokelat mengilap.

Kandungan buah Jering

Berdasarkan kajian yang telah dilakukan jering didapati mengandungi zat permakanan seperti berikut :
  1. 3.5 peratus protein,
  2. 0.1 peratus lemak,
  3. 1.7 peratus karbohidrat,
  4. banyak mengandungi kalsium,
  5. banyak mengandungi fosforus,
  6. banyak mengandungi besi,
  7. vitamin A,
  8. vitamin B,
  9. vitamin C.
Jering mempunyai rasa yang pahit dan berbau. Ini menyebabkan golongan muda kurang menyukainya. Tetapi bagi sesetengah orang yang telah lama mengenali jering, rasanya yang sungguh enak terutama sekali apabila dimakan bersama kelapa parut bergula.

Dari segi perubatan pula, biji jering mengandungi sejenis bahan alkoloid yang memberi rangsangan untuk membuang air kecil. Bagi pesakit penyakit kencing manis pula, jering boleh menjadi penawar yang berkesan sekiranya diambil berterusan dengan kadar yang sedikit. Kerana kandungan sebatian alkoloid di dalam jering mampu meneutralkan kandungan gula dalam badan.

Jering dikelaskan sebagai racun serdahana kerana ia mempunyai asid djenkolic, asid amino, yang menyebabkan keracunan Jering. Ia menyebabkan "sakit mencucuk/berdenyut, salur kencing tersekat dan kegagalan renal akut. Keadaan ini biasanya menyerang lelaki, dan tidak ditentukan oleh cara penyediaan jering, dan mereka yang memakannya banyak kali tanpa apa-apa kesan, mungkin mendapat kegagalan renal pada satu ketika lain. (Sumber : ms.wikipedia,org)

Sepenggal kenangan

Pada tahun 1970-an keluarga penulis membuka lahan kebun Karet terletak di daerah Gumsuruman, berjarak 1 kilo meter dari desa Jiwa Baru kecamatan Lubai kabupaten Muara Enim provinsi Sumatera Selatan. Pada area perkebunan karet tersebut ditanam pula pohon Jering disebut juga Jehing dalam bahasa Lubai.
  
  1. Burung Tekukur (bahasa Inggeris: Spotted Dove ) ialah sejenis burung merpati bersarang diatas pohon Jering pada area kebun Karet keluarga penulis tersebut. Burung tekukur betulur sebanyak dua butir. Sepengal kenangan penulis adalah ketika penulis libur sekolah naik pohon Jering untuk perkembangan telur tersebut. Sejak telur Burung tekukut itu menetas sampai tumbuh bulu dibadannya, penulis selalu memperhatikannya. Setelah cukup usia untuk dipelihara anak burung itu penulis ambil dibawa pulang kerumah dan dimasukkan kedalam sangkar. Itulah kenangan yang sangat manis untuk diingat.
  2. Memetik buah Jering berbuah sangat lebat dan sudah tua tua. Sepenggal kenangan penulis adalah ketika penulis mengajak teman-teman yaitu : Muhammad Hoyin, Yadi, Muhammad memetik buah Jering. Buah Jering yang kami petik yang sudah tua, buahnya berwarna coklat. Kami berempat mengumpulkan buah Jering itu untuk dibawa pulang kerumah. Begita sampai dirumah buah Jering itu kami rebus. Kami senang memakan buah jering rebus enak rasanya, namun aromanya kurang sedap.

No comments:

Post a Comment