Sunday, February 5, 2012

Buah Tehung Asam



Terung Bulu, terung asam atau terung Iban ialah sayuran yang sering dijadikan penyedap dalam masakan. Batang Terung Bulu ini menarik minat pakar botani karena ia memiliki persamaan yang ketara dengan, dan kelihatannya kaitan rapat dengan speseis Amerika Selatan, terutamanya cocona (S. sessiliflorum), naranjilla (S. quitoense), dan pseudolulo (S. pseudolulo). Tanaman ini memiliki potensi bagi meningkatkan keuntungan perdagangan. Tanaman genetik yang terhasil tidak mampu dibiakkan lebih lanjut oleh para petani, dengan itu memaksa petani terus membeli biji benih daripada dinas pertanian.

Morfologi
Batang herba atau pohon yang kecil, ketinggian antara 1-2 m, mempunyai bulu lebat, biasanya mempunyai duri yang lurus dan tajam. Daun ringkas, bentuk bujur telur yang lebar, panjang 5-40 cm dan lebar 3-40 cm. Tangkain daun 5-16 cm panjang. Bunga dalam jambak mengandungi hingga 10 kuntum, kelopak bunga berwarna putih atau ungu. Buah bulat, ukuran diameter 1.5-3 cm, warna kuning diselaputi rerambut lebat, panjang, warna putih.
Kandungan

Buah terung asam mengandungi air, karbohidrat, protein, lemak, serat, mineral dan vitamin.
Penanaman

Terung bulu ditanam dengan biji dan mengambil masa lebih 2 minggu sebelum bercambah. Biasanya pokok akan mula berbunga antara 3-4 bulan selepas disemai. Lebah ialah agen penting penyerbukan bunga yang paling berkesan. Batang terung bulu biasanya menghasilkan sebiji atau dua biji buah pada setiap buku. Pohon Terung bulu disebut juga dalam bahala Lubai Tehung asam biasanya terus menghasilkan buah selama satu tahun.

Khasiat
Masakan : Buahnya sering dijadikan sebagai untuk penyedap rasa dalam masakan tradisional Melayu seperti masak santan ikan darat atau kari. Buah terung ini mempunyai rasa masam yang dapat merangsang selera dan mampu menghilang bau hanyir ikan darat. Di India, penduduk tempatan menggunakannya sebagai perasa masam dalam masakan kari. Di Thailand, sos khas yang dikenali sebagai nam prek dihasilkan dengan menggunakan buahnya.
Obatan : Selain itu ia ditanam secara meluas di Asia tropika, ia juga diberikan kepada orang sakit sebagai perubatan tradisi.

Sambal Terung Asam

Bahan-bahannya:
1 ons Lado merah
10 bh Terung asam
5 bh Bawang merah
1 ruas jari belacan
1 sendok makan gula pasir
1 sendok teh garam

Cara membuatnya: Cabai merah, bawang merha digiling sampai agak halus, lalu tambahkan belacan yang telah dibakar dan digiling kembali. Setelah tercampur, masukkan gula pasir, terung asam yang telah dikupas dan dicincang kecil-kecil, lalu digiling kembali hingga tercampur rata.

No comments:

Post a Comment