Sunday, October 28, 2012

Gulai pucuk labu

Gulai pucuk labu ni mak saya masak masa kami balik kampung minggu lepas . Saya dah lama tak merasak masakan gulai pucuk labu ni sebab bila mertua berkebun tanam buah labu baru la dapat pucuknya . Memang sedap sangat gulai pucuk labu ni rasanya lembut dan cukup lemak lain dari rasa pucuk labu yang biasa saya beli di pasar atau hypermarket kat rumah saya ni yang agak liat dan ranggup .

Semalam menu makan tengahari kami hanya lah masak gulai pucuk labu ni , sambal ikan sardin , ikan masin sepat dan saya kutip pucuk pegaga untuk dibuat ulam makan bersama sambal gesek tapi bagi kami yang memang suka masakan kampung memang sedap sangat . Berselero la suami den makan bertambah 2 kali la juga nasi kena pulak ada ikan masin sepat dengan sambal gesek yang memang favorite suami den hehehe...


Gulai pucuk labu

Mak perah santan dari 2 biji kelapa dan sedikit bawang serta garam secukup rasa , itu saja bahannya cukup simple tapi sangat la sedappp....

Pucuk labu
Pagi-pagi lagi bapa mertua saya pegi kutip di kebun belakang rumah . Saya memang tak reti cara-cara nak siat bulu pada batang pucuk labu ni so saya hanya tengok la cara mak buat .

Mak sedang siat kulit luar batang pucuk labu ni yang berbulu semua bulu kena buang sebab tak boleh makan kalau makan juga nanti kita boleh kena batuk .


Semalam memang saya perhatikan saja cara mak siat bulu pucuk labu ni ada caranya sangat teliti mak siat kulit batang labu ni nanti la lain kali saya cuba..

No comments:

Post a Comment